Ми мусимо бути живою спільнотою, яка щодня впроваджує у складні життєві обставини вічні християнські істини.
Перш за все, я бачу нашу Церкву молодіжною. Знаєте чому? Бо вона вже є молодою. У світі нас вважають ще дуже «зеленою» Церквою, якщо порівняти, наприклад, середній вік єпископату. Але все ж таки ми би дуже хотіли бути Церквою, що вміє промовити до молоді, донести вічні істини до людини, яка потребує життєвих орієнтирів. Це — моя мрія.
Також УГКЦ справді глобальна. Згадую період свого єпископського служіння в Аргентині і спадає на думку цікавий випадок. Якось запитав у хлопця, чому він не ходить до церкви, на що той відповів: «Знаєте, у музей можна прийти раз-два у житті, але жити в музеї — це, вибачте, неможливо».
Тож я би дуже не хотів, щоб наша Церква була музеєм. Так, потрібно якось зберігати весь спадок і традиції, але ми мусимо бути живою спільнотою, яка щодня впроваджує у складні життєві обставини ті вічні християнські істини. Тому я мрію, щоб наша Церква була молодою і молодіжною. Молодим бути зовсім непросто. Люди глибоко замислюються, як перетворити розпач на силу, а ненависть — на мужність, як перетворити відчуття болю і безнадійності на радість, особливо в умовах війни. І такі секрети має християнська віра. Я би дуже хотів, щоб молодь їх перейняла.
Віра була важливою для людей, яких я дуже любив і яким довіряв. І та зустріч стала і моєю зустріччю.
Зізнаюся, що не пригадаю, коли відбулася моя перша усвідомлена зустріч із Христом. У ті часи, коли вона сталася, я не думав про це. Інколи ми розуміємо, що зустріли Христа лише тоді, коли з цього моменту минає чимало часу. Бо саме в той момент ти не можеш у це повірити.
Але ті часи — це були часи переслідування Церкви. І для мене тоді слово «Церква» не означало якусь споруду чи храм, а радше зібрання людей, які сходились у різних місцях. Справді, бачив людей, готових за свою віру віддати життя, зокрема і священника, який за те, що вчив дітей релігії, два рази сидів у в’язниці. Ось між тими людьми я розумів, що те, що вони роблять і як вірять, є справжнім. Це щось особливе, чого ніде поза тою спільнотою нема. Подібно, як дитина переймає для себе те, що важливе для матері. Таке ж саме тоді сталося і зі мною. Віра була важливою для людей, яких я дуже любив і яким довіряв. І та зустріч стала і моєю зустріччю. Аж потім я вже зрозумів, що то між нами, такими забутими, застрашеними, за зачиненими дверима, був живий Христос.
Ми створені, щоб любити і бути любленими, щоб жити й давати життя.
Війна — це абсолютно неприродний стан людини. Як і неприродно жити в ненависті. Ця емоція випалює особистість. Ми створені, щоб любити і бути любленими, щоб жити й давати життя. І, перебуваючи в умовах війни, ми, насправді, є в найбільш абсурдному неприродньому стані.
Шкода, що сьогодні, щоби врятувати одне життя, ми змушені забрати інше. Не тому, що хочемо когось вбивати, а тому, що змушені в такий спосіб захищати свій народ, свою Батьківщину. Чи касує війна Божу Заповідь «Не вбий»? Ні. Кожен із наших воїнів глибоко в душі відчуває провину. Це можна певною мірою, з морального погляду, оправдати. Але потім це потребує молитви і духовного зцілення.
На жаль, війна — це обставина, де ми дивимося в очі смерті щодня. Сьогодні більшість українців змушені дивитися в очі тому, хто нас прийшов убивати, змушені захищати Батьківщину. З морального погляду, це називається пропорційне використання зброї. Якщо немає іншого засобу зупинити нападника, крім удару у відповідь, то тоді не маємо іншого вибору. Папа каже, що будь-яка війна — це поразка людяності.
З християнського погляду, це дуже потужний виклик і певна рана. Ми мусимо це вміти переживати по-християнськи. Але, на жаль, такі драматичні обставини не завжди підлягають правилам книжного богослов’я. Я багато років викладав моральне богослов’я, суспільну етику, правила війни і миру в сучасному світі як доктрину Католицької Церкви. Але коли став свідком страшних наслідків війни, це змусило мене переосмислити все те, що досі знав: не заперечити і відхилити, але глибше зрозуміти, розвивати і в тому контексті жити далі.