Від резиденції Станиславівських греко-католицьких єпископів до Католицького садочка: архітектурна пам’ять і духовна спадщина Івано-Франківська

Католицький садочок cвятого Василія Великого сьогодні — це не лише простір навчання та виховання дітей у християнських цінностях, а й частинка великої історії Івано-Франківська, міста, що століттями було осердям духовного життя Галичини. Сучасна будівля садочка має глибоке історичне коріння, адже у стінах цієї споруди на вул. Шевченка, 16 колись діяла резиденція Станиславівських греко-католицьких єпископів — символ неперервності церковного та культурного життя української громади. Протягом століть тут приймали важливі рішення для розвитку Церкви, формували духовну еліту краю, зберігали українську ідентичність у найскладніші часи. Сьогодні, коли в цих стінах лунають дитячі голоси, ми стаємо свідками того, як минуле й теперішнє поєднуються у спільній справі виховання майбутнього покоління українців. У цій статті розглянемо історичне підґрунтя появи Католицького садочка святого Василія Великого, аби зрозуміти, чому його поява стала актом історичної справедливості та продовженням духовної традиції нашого міста.

Івано-Франківськ (до 1962 року — Станиславів) — не лише адміністративний центр Прикарпаття, а й місто, в історії якого глибоко вкорінена роль Української Греко-Католицької Церкви, адже з 1885 року тут почала діяти Станиславівська греко-католицька Єпархія, історія якої непохитно пов’язана із тодішньою вул. Липовою (сьогодні вул. Шевченка), де знаходилась резиденція Станиславівських греко-католицьких єпископів. Вулиця вважається однією з найдавніших у місті. Ще в XVII столітті вона вела до дубового гаю, який згадував німецький мандрівник Ульріх фон Вердум. У наш час вулиця прямує радіально від центру до міського парку. Історично вона мала назву Липова, оскільки була обсаджена розлогими липами, що вже позначені на картах XVIII століття. На початку XIX століття на цій вулиці налічувалося лише 16 одноповерхових садиб. Згодом вулиця стала привабливою для забудовників. Протягом півтора століття тут сформувався цікавий архітектурно-містобудівний комплекс, у якому представлені зразки класицизму, еклектизму, модерну та конструктивізму. Нині на цій вулиці розташовано 40 пам’яток архітектури й 11 пам’яток історії. Професор Володимир Полєк, знавець старовини Станиславова, називав її вулицею «науки і муз».

Історичні витоки

Та повернімось до історії утворення нової греко-католицької Єпархії на півдні Східної Галичини та Буковини. Така ідея постала ще після військових дій 1809–1815 років. Після того, як від відновленої у 1808 році Галицької Митрополії відійшла канонічна територія Холмської Єпархії, у самій церковній провінції залишилося лише дві єпархії — Львівська та Перемишльська. Це унеможливлювало скликання Митрополичого Собору, паралізуючи таким чином законодавчу та виконавчу владу греко-католицької церкви як на партикулярному, так і на помісному рівнях [Maner, 1998, с. 22, 26]. Іншою причиною була значна територія та кількість вірних, що належали до Львівської Архієпархії (понад 1 мільйон 302 тисячі у 1830-х роках), що унеможливлювало належне адміністративне та душпастирське управління. Про це говорив тодішній апостольський нунцій в Австрії Архієпископ Людовіко Якобіні [Himka, 1984, с. 100].

Імперські власті видали декрет про заснування Станиславівської Єпархії ще у 1850 році [ЦДІАУЛ, ф. 146, оп. 4, спр. 2336, арк. 17, 34] у відповідь на лояльність русинів-українців до Габсбургів під час революційної «весни народів» [ЦДІАУЛ, ф. 504, оп. 1, спр. 348, арк. 98]. Проте на практиці цей процес затягнувся на довгих 35 років. Це було спричинено недостатньою фінансовою дотацією [Великий, 1976, с. 232], втручанням польської адміністрації, що прийшла до влади в Галичині після 1849 року, уособленням якої став новий намісник поляк Аґенор Ґолуховський (з перервами керував краєм майже чверть століття) [Предка, 2019, с. 119], а також «конституційною ерою» з 1860-х років у дуалістичній Дунайській монархії, що закріпила польське домінування в краї внаслідок австрійсько-польського компромісу [Франко, 1984, с. 119]. Фактичне заснування Станиславівської Єпархії відбулося через декрет цісаря Франца Йосифа І від 29 січня 1884 року та буллу Папи Лева XIII від 25 березня 1885 року, чим завершився довголітній процес юридичного становлення третьої греко-католицької Єпархії в Галичині [Шематизмъ, 1887].

Історія споруди резиденції

Важливим осередком новоутвореної Єпархії стала унікальна історико-архітектурна пам’ятка – резиденція Станиславівських греко-католицьких єпископів, розташована на вул. Шевченка, 16 (колишня вул. Липова).

Будівля постала у 1842-1843 роках як приватна оселя відомого польського адвоката Адальберта Пшибиловського. На той час Липова лише починала забудовуватись, і будинок стояв окремо з великим внутрішнім подвір’ям. У 1870-х роках вдова адвоката — Сюзанна Пшибиловська — здійснила добудову допоміжних приміщень у дворі, які дістали назву «офіцини».

Знаковим став 1884 рік, коли будівлю було викуплено державою для потреб майбутньої єпископської резиденції новоствореної Станиславівської греко-католицької Єпархії. Архівні документи з Центрального державного історичного архіву України у Львові вказують на фінансові механізми цієї операції. У листі міністра віросповідань та освіти Австро-Угорської імперії до Галицького намісника Філліпа Залевського зазначено:

«З огляду на виділення 35.000 ґульденів (злр. – редакція) на придбання та 4.300 ґульденів (злр. – редакція) на адаптацію будинку п. Пшибиловської за адресою 215 2/4 на Лінденгассе у Станиславові під єпископську резиденцію, звертаюся до Вас, Ваша Екцеленціє, із проханням негайно упорядкувати до кінця договір купівлі-продажу, щодо даного для релігійної мети придбаного будинку, (…) щоб можна було б приступити до відновлення будинку в рамках узгоджених максимальних витрат – 4.300 ґульденів (злр. – редакція)» [ЦДІАУЛ, ф. 146, оп. 50, спр. 163, арк. 8–9].

Окрім цього, іншим листом Міністерство віросповідань і освіти встановило чіткі фінансові обмеження на супровідні витрати:

«…кошти на виготовлення договору купівлі-продажу та супровідних документів не можуть перевищувати 1.600 ґульденів (злр. – редакція). У зв’язку з попередньо наданою дотацією з релігійного фонду в розмірі 19.000 ґульденів (злр. – редакція) на перебудову і ремонт храму Воскресіння Христового, в майбутній катедральний собор єпархії, не може бути жодного перевищення бюджету» [ЦДІАУЛ, ф. 146, оп. 50, спр. 163, арк. 10].

Фінансова і моральна дилема та літературна рецепція

Дискусії довкола доцільності фінансування створення Станиславівської Єпархії та її інфраструктури знайшли відображення і в українській художньо-публіцистичній літературі. Зокрема, Роман Горак у своєму романі-есе «Задля празника» полемізує з цього приводу, проводячи емоційно навантажене порівняння:

«Тепер трохи арифметики: для того, щоб не померли люди з перемиської округи, треба було запомоги в 41 тисячу злотих. На Пелеша та все інше було потрачено 57 тисяч злотих…» [Горак, 1989, с. 156].

Ця фраза яскраво демонструє конфлікт між соціальними потребами населення і пріоритетами релігійної адміністрації. Однак, справедливо зазначити, що ресурси релігійного фонду не могли бути використані для вирішення світських проблем, а були чітко призначені для церковних потреб.

У романі Софії Андрухович «Фелікс Австрія» також згадується будівля єпископської резиденції. Дія відбувається 19 червня 1900 року на вулиці Липовій, де під номером 16, за словами оповідачки, розташована резиденція Владики Андрея Шептицького, тоді ще Єпарха Станиславівського. Авторка згадує, що у 80-х роках XIX ст. будинок перебував у дуже занедбаному стані, оскільки вдова адвоката Пшибиловського не утримувала його у належному стані. Саме тому у багатьох викликало подив, що граф Потоцький придбав цю споруду і передав її Церкві. Попри скепсис щодо можливості її відновлення коштом вірян, будівля таки була реставрована і до прибуття Єпископа Шептицького там мешкали по черзі обидва владики Юліани. Героїня уявляє, як у той момент, коли вона проїжджає під липами на велосипеді, Владика Андрей зранку ласує бісквітом і спостерігає за нею з вікна свого кабінету [Андрухович, 2019, с. 64]. Водночас слід зауважити, що цей опис має риси художнього домислу. Зокрема, малоймовірно, що якщо вдова Пшибиловського занедбала дім до руйнації — навряд чи таку будівлю придбали б для резиденції Єпископа. Крім того, на момент згадуваних подій намісником краю був не Потоцький, а Філіп Залеський.

Архітектура резиденції: урочистість і стриманість

Архітектурна цінність будівлі полягає у поєднанні функціональної строгості з естетикою пізнього класицизму. Двоповерхова прямокутна споруда з параметрами 34.8×17.7 м вирізняється симетричністю композиції фасаду, дев’ятьма вікнами і арковим входом, що створює образ виваженої монументальності.

Після передачі будинку Церкві його внутрішній простір було функціонально перерозподілено. За архівними матеріалами 1930-х рр., садиба складалася з двоповерхової прямокутної кам’яниці з невеликими ризалітами (34,8 х 17,7 м) й розташованої позаду неї господарської споруди майже Т-подібної форми, де було житло для прислуги, возівня, стайня, комора, пральня.

В головному будинку на першому поверсі розміщувались реєстратура, консисторія, метрикальний архів і сторож, на другому поверсі — помешкання Єпископа та каплиця (в лівому дальному куті).

На початку XX століття каплиця була розписана у стилі українського бароко художником А. Добрянським. На жаль, ці мистецькі твори не збереглися — вони були знищені в радянський період, коли будівлю передали під штаб 38-ї армії, а також управління НКВД та КГБ.

Єпископи-резиденти: провідники епох

У цьому будинку мешкали п’ятеро визначних ієрархів, які формували духовну історію краю:

Юліан Пелеш (1885–1891) — перший Єпископ Єпархії, жертовний душпастир, висококласний науковець та амбітний Владика – усе це вдало поєднав у своїй особі Ю. Пелеш, який пробув на єпископському осідку в провінційному Станиславові тільки шість років, очоливши в серпні 1891 р. давнішу і куди престижнішу Перемишльську греко-католицьку Єпархію, на чолі якої він перебував до передчасної смерті 10 квітня 1896 р. З його приходом та діяльністю у Станиславові пов’язується становлення нової, третьої в Галичині греко-католицької Єпархії. Розбудовою структур цієї Єпархії та налагодженням кадрової політики, а тим самим інтенсифікацією та оживленням пасторальної діяльності на місцях, займався лояльний до династії Габсбургів — Владика Юліан Пелеш.

Владика Юліан Пелеш

Юліан Сас-Куїловський (1891–1898) — пізніше Митрополит Галицький. Єпископ Івано-Франківський УГКЦ (1997–2005 рр.) Софрон Мудрий ЧСВВ наголошував, що «з митрополитом Юліаном зійшла у могилу людина з бурхливою молодістю: ідеаліст, добре вихований і обізнаний з життям, він дуже любив свою Церкву і обряд. Митрополит Ю. Сас-Куїловський, як священик і єпископ, був лагідної вдачі, побожний і смиренний, добросердний і милостивий до бідних, був меценатом різних добрих ініціатив. Після випробувань молодості не втручався в політику ані місцеву, ані загальнодержавну, будучи лояльним до Габсбурзької монархії і вірним Ап. Престолові в католицькій ідеї» [Мудрий 1999, с. 335].

Митрополит Юліан Сас-Куїловський

Андрей Шептицький (1899–1901) — як молодий Єпископ очолював Станиславівську Єпархію трохи більше ніж один рік, проте і за такий короткий час йому вдалось розпочати активну пастирську й організаційну діяльність. Попри скептицизм частини галицького суспільства, він ініціював будівництво духовної семінарії, видав низку пастирських послань та провів широкі візитації парафій. Особливу увагу приділяв посиленню ролі Церкви в умовах суспільної радикалізації й збереженню ідентичності українців у діаспорі. Його коротке, але плідне служіння завершилось у 1900 році, коли його призначили Митрополитом Львівським.

Праведний Митрополит Андрей Шептицький

Григорій Хомишин (1904–1945) успішно очолював Станиславівську Єпархію, розвиваючи її структури впродовж 40 років – у період бурхливих соціально-політичних змін. З черговим приходом радянської влади Владика Григорій був заарештований репресований НКВС; Доля Хомишина є символом жертовності – після арешту 11 квітня 1945 році та жорстких допитів він помер у Лук’янівській тюрмі в Києві. Як новомученик, репресований більшовиками, 27 червня 2001 Владика Григорій зачислений Папою Іваном Павлом ІІ до лику блаженних.

Блаженний Владика Григорій Хомишин

Повернення резиденції: новий етап історії

Після розпаду СРСР будівля залишалася у державній власності. З 2003 року тут функціонував Господарський суд Івано-Франківської області. Повернення резиденції Церкві відбулося згідно з рішенням Івано-Франківської обласної ради № 1472-35/2020 від 29 травня 2020 року.

Під час засідання Архієпископ і Митрополит Івано-Франківський Владика Володимир Війтишин наголосив:

«Сьогодні повертається не лише правда. Ми хочемо сказати вам, як попередньо було повернуто Станіславівську семінарію, де сьогодні Католицька школа, так і в будинку єпископів будуть навчатися діти Івано-Франківська. Це я вам говорю авторитетно. Свого слова ми дотримаємо» (РІСУ, 2020).

У період з 2020 по 2024 роки фінансово-юридичний відділ Івано-Франківського Архієпархіального управління УГКЦ здійснив комплекс ремонтно-реставраційних робіт у споруді, залучивши кошти закордонних благодійників. Наразі в будівлі функціонує дитячий садок — структурний підрозділ Католицького ліцею Святого Василія Великого.

Резиденція на вул. Шевченка, 16 — це не лише цінна пам’ятка класицистичної архітектури, а й духовний символ. Її історія — це історія гідності, духовної тяглості та національної ідентичності. Її повернення до лона Церкви та створенням там освітнього осередку стало актом історичної справедливості.

о. Маркіян БУКАТЧУК, 

директор Католицького ліцею святого Василія Великого

Бібліографія

І. Книги та монографії

  1. Андрухович, С.-Ю. (2014). Фелікс Австрія. Львів: Видавництво Старого Лева. — 272 с.
  2. Великий, А.-Г. (1976). З літопису християнської України: Церковно-історичні радіолекції з Ватикану. Т. VIII: XIX ст.Рим: Видавництво ОО. Василіян.
  3. Горак, Р. (1989). Задля празника; У сутінках: романи-есе. Київ: Радянський письменник.
  4. Мудрий С. Нарис історії Церкви в Україні. 2-е вид. Івано-Франківськ, 1999. 528 с.
  5. Франко, І. (1984). Попи і економічне положення українського народу в Галичині. Зібрання творів: у 50 т.(Т. 44, кн. 1, с. 155–162). Київ: Наукова думка.
  6. Himka, J.-P. (1984). The Greek Catholic Church and Nation-Building in Galicia, 1772-1918. Harvard Ukrainian Studies, 8(3-4), 426–452.
  7. Maner, H.-C. (1998). Unierte Kirchen und Nationsbildungsprozesse im ostmitteleuropäischen Vergleich. Comparativ. Leipzig, 8, 92–105.
  8. Шематизмъ всего клира греко-католическои Епархіи Станиславôвскои на рôк Божій 1887. Рôчникъ II. Въ Станиславовъ: зъ печатни І. Данкевича, Накладом Клира Епархіального, 1887.

ІІ. Наукові статті

  1. Предка, С. (2019). Матеріальне становище Греко-католицького парафіяльного духовенства Східної Галичини в 1920–1930-х рр. Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії, (21), 88–95.

ІІІ. Архівні документи

  1. Центральний державний історичний архів України, м. Львів (ЦДІАУЛ). Ф. 146. Галицьке намісництво, м. Львів. Оп. 4. Спр. 2336. Справа про організацію Станиславівського греко-католицького єпископства, 1851 – 1883 рр., м. Станиславів. 125 арк.
  2. Центральний державний історичний архів України, м. Львів (ЦДІАУЛ). Ф. 146. Галицьке намісництво, м. Львів. Оп. 50. Спр. 163. Листування, розпорядження та інші документи про діяльність Станиславівського греко-католицького єпископа Юліана Пелеша, 1885–1892 рр. 163 арк.
  3. Центральний державний історичний архів України, м. Львів (ЦДІАУЛ). Ф. 504. Станиславська греко-католицька єпископська консисторія, м. Станислав Станиславського повіту Станиславського воєводства. Оп. 1. Спр. 348. Листування з Краківським Товариством взаємного страхування з питання страхування церковних приміщень, 22.11.1897 рр. 148 арк.
  4. Інтернет-ресурси та електронні джерела
  5. Вікіпедія. Вулиця Шевченка (Івано-Франківськ). Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D1%83%D0%BB%D0%B8%D1%86%D1%8F_%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%B0_(%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BE-%D0%A4%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA).
  6. “Звід пам’яток історії та культури. Івано-Франківська область”, автор статті – Михайло Головатий. Режим доступу: https://www.facebook.com/100068007993167/posts/%EF%B8%8Fвіртуальна-мандрівка%EF%B8%8Fвулиця-шевченка-в-івано-франківськуналежить-до-найдавніших/954449200165338/?_rdr.
  7. Івано-Франківська Архієпархія УГКЦ. (2011). Історія Архієпархії. Режим доступу: https://ugccif.org.ua/istoriia-arkhiieparkhii/.
  8. Інтерактивний Львів. (2021). Пл. Святого Юра, 5 – резиденція архиєпископа. Режим доступу: https://lia.lvivcenter.org/uk/objects/sv-yura-palace/.
  9. ПІК. (2024, 11 жовтня). Була Липова – стала Шевченка: історія однієї з найдавніших вулиць Івано-Франківська (ВІДЕО). Режим доступу: https://pik.net.ua/2024/10/11/bula-lypova-stala-shevchenka-istoriya-odniyeyi-z-najdavnishyh-vulyts-ivano-frankivska-video/.
  10. Репортер. (2018, 7 травня). З чого починалося місто. Літопис Станиславова 1931-1933 років. Режим доступу: https://report.if.ua/istoriya/z-chogo-pochynalosya-misto-litopys-stanyslavova-1931-1933-rokiv/.
  11. РІСУ (2020, 29 травня). У колишній Станіславівській резиденції єпископів навчатимуться діти. Режим доступу: https://risu.ua/u-kolishnij-stanislavivskij-rezidenciyi-yepiskopiv-navchatimutsya-diti_n110823.
  12. Станіслав: віртуальний Івано-франківськ. (2008, 19 жовтня). Вулиця Шевченка. Режим доступу: http://www.stanislaw.in.ua/vr/175.